بهترین متخصص ارتودنسی کدام است؟

بهترین متخصص ارتودنسی کدام است؟

کدام درمان ارتودنسی بهتر است؟

استفاده از کدام وسیله ارتودنسی مناسبتر است؟

چرا یک متخصص ارتودنسی به من پیشنهاد جراحی داد؟

چرا یک متخصص ارتودنسی گفت دندان کشیدن لازم است؟ 

چرا متخصص ارتودنسی دیگر به من گفت نیازی به کشیدن دندان نیست؟ 

چرا متخصص ارتودنسی گفت برای ارتودنسی زود است؟ دیگری گفت دیر است؟

تعداد قابل توجهی از عزیزانی که به مطب ما مراجعه می کنند افرادی هستند که تمایل داشته اند از نظر چند متخصص ارتودنسی در خصوص درمان خود یا فرزندشان آگاه شوند تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند. اما برعکس، بعد از شنیدن نظرات متفاوت دچار ابهام و سردرگمی می شوند. اگر چه که بسیاری از افراد از دقت نظر بالایی برخوردار هستند و برای تصمیم گیری ریز بینی خاصی به خرج می دهند، این حالت در خصوص والدین بسیار محسوس تر است که نگرانند که برای دلبندان خود بهترین تصمیم را گرفته باشند و تلاش می کنند از هیج نکته ای غافل نمانند و تمام جوانب را در نظر گرفته باشند. اما هر چه بیشتر تحقیق و پرس و جو در زمینه درمانهای ارتودنسی می کنند کمتر به نتیجه می رسند زیرا با طیف متنوعی از نظرات و پیشنهادات درمانی مواجه می شوند. و در پایان با این سوال در ذهن خود مواجه می شوند که:

چرا هر دکتر یک حرف می زند؟

و نهایتا اینکه…

بالاخره من چه باید بکنم؟؟

البته مطمئن نیستم که این مقاله بتواند برای شما پاسخی قطعی برای سوالاتی که در اول مثال زدم در بر داشته باشد، ولی امیدوارم بتواند شما را تا حدودی از ابهام خارج کند.

در همینجا یک نکته مهم را به شما گوشزد کنم:

ارتودنسی یک ناهنجاری است، نه یک بیماری. تفاوت مهم میان این دو در این است که یک بیماری دارای راهکارهای درمانی نسبتا مشخص و محدودی می باشد: دارو، جراحی، تغذیه، رادیوتراپی و … که البته برای یک بیماری نیز ممکن است چند راهکار درمانی وجود داشته باشد ولی به هر حال تعداد گزینه ها محدود است. به عبارت دیگر،‌ همین که بیماری به درستی تشخیص داده شد، درمانهای مشخص و محدودی برای آن می توان در نظر گرفت. اما برای درمان یک ناهنجاری ممکن است لزوما چنین نباشد. اجازه بدهید کمی از فضای درمان خارج شوم و با یک مثال ورزشی مثل فوتبال مطلب را ادامه دهم:

در یک مسابقه  فوتبال شما به عنوان مدیر تیم یا مالک باشگاه تلاش می کنید که برنده مسابقه باشید. در این حالت چه می کنید؟ به دنبال یک مربی خوب می گردید. پس تحقیق می کنید که بهترین مربی کدام است. بر اساس پرس و جو و تحقیقاتی که انجام می دهید، فهرستی از بهترین مربیان را تهیه می کنید. اما آیا بهترین مربی گران قیمت ترین مربی است؟ ممکن است که چنین باشد، ممکن هم هست که لزوما اینطور نباشد. تازه، آیا شما توان مالی برای استخدام این مربی دارید؟ این مربی از نظر خلق و خوی آیا می تواند با بازیکنان شما ارتباط مطلوبی برقرار کند؟ کارنامه این مربی در مقایسه با دیگر مربیان چگونه بوده است؟ آیا این مربی می تواند به شما ضمانت دهد که بازی را خواهد برد؟ به عبارت دیگر، آیا این مربی در تمام مسابقات پیروز بوده است؟ آیا اگر به شما بگوید که یکی از شرایطش این است که حد اقل 5 بازیکن اول و مطرح جهان را باید به کار بگیرید، آیا توان آن برای شما وجود دارد؟ اصلا فرض کنید که انتخاب بازیکنان با شما باشد،‌ آیا بازیکنان شما با استراتژی که مربی در نظر گرفته می توانند بازی کنند؟ تهاجمی یا تدافعی؟ با چه آرایشی؟ بازی را با چه نتیجه ای خواهد برد؟ 1-0 ، 2-0، 3-1، 6-3 یا ….؟ اگر یک مربی بگوید من 2-0 بازی را می برم اما مریی دیگری بگوید 6-2 شما کدام را انتخاب می کنید؟ تعداد گل زده برای شما مهمتر است یا تعداد گل خورده و یا تفاضل گل؟ و یا اصلا اینکه فقط به برد فکر می کنید، حالا تعداد گل هر چه باشد. 

اینها تازه بخشی از سوالات شما برای تصمیم گیری است. شما بر روی نیمی از ماجرا ممکن است تسلط داشته باشید اما نیم دیگر آن از کنترل شما خارج است: حریف!!!

بعد از عقد قرارداد و کلی بالا و پایین کردن و حساب کتاب و آمار گرفتن، مربی انتخاب می شود. آیا نتیجه همان چیزی می شود که میخواستید؟ شاید، شاید هم نه. اگر هم تیم شما در مسابقه شکست بخورد، اشکال در کجای کار بوده؟ ضعف مربی؟ قدرت و تغییرات تاکتیکی در تیم حریف؟ عدم آمادگی و انسجام بازیکنان خودتان؟ اگر بازیکنی از تیم عمدا یا سهوا خطایی مرتکب شد و داور او را از بازی اخراج کرد و تیم 10 نفره شد و شکست خورد، یا حتی داور صحنه را اشتباه تشخیص داد، آیا شما خود را به عنوان مالک باشگاه سرزنش خواهید کرد که چرا فلان مربی را انتخاب کرده؟

حالا برگردیم به درمان ارتودنسی:

در درمان ارتودنسی نیز اوضاعی “کمابیش” مشابه وجود دارد: شما متخصص ارتودنسی را بعنوان مربی این بازی می خواهید انتخاب کنید که ناهنجاری بیمار را درمان کند، یعنی بازیکنان مسابقه شما را در مصاف با ناهنجاری (حریف) پیروز از میدان خارج کند. به چند متخصص ارتودنسی مراجعه می کنید. هر کدام یک راهکار و شرایط را به شما پیشنهاد می کنند با هزینه ای خاص. بهترین متخصص ارتودنسی کدام است؟ شما کدام را برای درمان خود یا فرزندتان انتخاب می کنید؟ آیا بهترین متخصص ارتودنسی همان است که خواهر زاده همسرتان را درمان کرده؟ آیا بهترین متخصص ارتودنسی آن است که در فلان منطقه از تهران مطب دارد؟ بهترین درمان ارتودنسی برای بیمار شما آیا آن است که دندانی کشیده نشود؟ فکی جراحی نیاز نداشته باشد؟ بیمار حین درمان مطلقا درد نداشته باشد؟ متحرک باشد که بتوان بهداشت را رعایت کرد یا ثابت باشد که به ظاهر نیاز به همکاری بیمار وجود نداشته باشد؟ و….

و خدای ناکرده اگر درمان بیمار با شکست مواجه شود، آیا همه چیز به انتخاب پزشک اشتباه شما بر می گردد؟ 

به احتمال قوی و پس از کمی اندیشیدن، به سوال بالا پاسخ منفی می دهید اما باز در ابهام هستید که چه تصمیمی بگیرید.

همانطور که نمی توانید نتیجه یک بازی فوتبال را قطعا مشخص کنید، در خصوص انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی هم نخواهید توانست تصمیم قطعی بگیرید اما تلاش خواهید کرد که بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. برای کمک به تصمیم گیری بهتر فقط چند نکته کلی را می توانم پیشنهاد بدهم 

  • مهمترین و کلیدی ترین نکته: برای درمان ارتودنسی فرزندتان حتما فهرست پزشکانی را که تهیه کرده اید  تنها شامل متخصصین ارتودنسی باشد. بعبارتی توصیه جدی می کنم که یک ” متخصص ارتودنسی” را انتخاب کنید.  با همین کار تعداد انتخابهایتان را به میزان قابل توجهی محدود کرده اید! (برای درک بهتر این موضوع توصیه می شود مقاله دکتر متخصص ارتودنسی یا دندانپزشک را مطالعه فرمایید).
  • با پیشرفت و شتاب سرصام آور علم و فن آوری، یک معیار برای انتخاب می تواند به روز بودن دانش فرد باشد. البته در عین حال داشتن تجربه به ویژه در درمانی همچون ارتودنسی خیلی اهمیت دارد زیرا مشاهده نتایج درمان قدری زمان می برد. شرایط سنی اگر چه که ملاک خیلی دقیقی نیست، اما فقط کمی احتمال بیشتر وجود دارد که متخصصین دارای سن بالاتر از تجربه زیاد و متخصصین جوان تر از دانش به روز برخوردار باشند. این نکته شاید بتواند فرد را در انتخاب متخصص خود اندکی کمک کند که متخصصی با تجربه و یا متخصصی با دانش روز را انتخاب کند و یا ترکیبی از هر دو.
  • برخی از بیماران از پزشک خود برای نتیجه درمان ضمانت می خواهند و بیمارانی را دیده ام که نزد من آمده اند و گفته اند دکتر قبلی درمان را به من ضمانت داد. این عبارت در ارتودنسی می تواند جنبه تبلیغاتی داشته باشد. مثال فوتبال را به یاد بیاورید: یک مربی چگونه می تواند تضمین کند که بازی را خواهد برد؟ اما این احتمال بیشتر است که پزشکانی که درمان را با قاطعیت مطرح نمی کنند، از تجربه بالاتری برخوردار باشند.
  • تعداد متخصصین ارتودنسی در سطح کشور رو به افزایش بوده است. در عین حال، درمان ارتودنسی درمانی است که به رفت و آمد مکرر نیاز دارد و مسافت زیاد و ترافیک برای برخی از ما به مشکلی طاقت فرسا مبدل می شود. پزشکی را می توانید انتخاب کنید که به منزل، محل کار، مدرسه و یا محل کلاسهای فوق برنامه زبان و موسیقی نزدیکتر باشد.

چنین نکاتی شاید انتخاب های شما را محدود کند اما به نتیجه ای قطعی نخواهد رساند. از جایی به بعد باید پزشکی را انتخاب کنید که به زبان خودمانی نسبت به وی “احساس بهتری” دارید. این خود نکته مهمی است و نباید فکر کنید که از روی احساسات تصمیم گرفته اید. شما در ابتدا بر اساس قواعد و اصول عقلانی و منتطقی پزشکان مناسب و محدودی را انتخاب کرده اید. اما داشتن حس خوب در میان این انتخابهای محدود خود نکته مهمی است زیرا درمان ارتودنسی بار عاطفی قابل توجهی بین بیمار و پزشک بهمراه دارد. قرار است حدود 2 سال با پزشک و پرسنل و مطب در ارتباط باشید و نداشتن حس خوب قطعا می تواند در نتیجه درمان تاثیر بگذارد. اگر به پزشک خود اطمینان نداشته باشید و از درمان دلسرد شوید، این دلسردی توسط کادر درمان نیز حس خواهد شد و در ارائه خدمات هر چه بهتر به شکلی ناخودآگاه تاثیر خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.