چرا مراقبت از سلامت دهان و دندانها باید برایتان مهم باشد

کمتر کسی را می توان پیدا کرد که عبارت "پیشگیری بهتر از درمان است" را نشنیده باشد. با اینکه این مطلب را شنیده ایم خیلی از ما به اهمیت کامل این مطلب در حوزه بهداشت دهان و دندان پی نبرده ایم. حتی متولیان حوزه سلامت و آموزش در نهادهایی مثل وزارت بهداشت. در اینجا قصد نداریم که به موضوع سیاستگذاری های اشتباه بپردازیم و در آینده تلاش خواهیم کرد که بیشتر به آن بپردازیم. بلکه فقط می خواهیم مروری کنیم بر جنبه های مهم اهمیت رعایت و مراقبت از سلامت دهان و دندانها. حفظ کیفیت جویدن غذا: مهمترین کار دندان ها، جویدن است. اگر غذا خوب جویده شود، هضم غذا راحت تر  و جذب مواد مغذی بهتر صورت می گیرد، و در نتیجه مشکلات گوارشی کمتری خواهیم داشت. رفع بوی بد دهان:  بوی بد دهان، موجب دوری اطرافیان می شود. آن هم در دورانی که تعاملات اجتماعی نقشی کلیدی در زندگی روزمره ما ایفا می کند. البته دلایل دیگری مانند، مثل گلودرد، سینوزیت و بیماری های داخلی و گوارشی نیز می توانند موجب بوی بد دهان شوند، اما می توان گفت که شایعترین دلیل بوی بد دهان، باقی ماندن غذا و فعالیت میکروب ها در حفره های پوسیده ی دندانها، میان آنها و البته روی سطح زبان است. اولین اقدام برای برطرف کردن بوی بدن دهان، پیشگیری از خرابی دندان ها و عفونت های لثه است. ارتباط سلامت عمومی بدن: حفرۀ دهان یکی از مهمترین و اصلی ترین راههای ارتباط بدن انسان با محیط خارج از آن است. بسیاری از عوامل بیماری زا مانند باکتریها از این طریق وارد بدن شده و موجب بیماری می شوند. با رعایت بهداشت دهــان و دندان ها، دچار عفونت های لثه و دندان ها نمی شویم. این نوع عفونت ها را نباید کم اهمیت دانست؛ زیرا عفونت های لثه و دندان به دهان محدود نمی شوند و ممکن است از طریق خون، به سایر قسمت های بدن مثل قلب برسند و باعث آسیب آنها شوند (برای اطلاعات بیشتر در خصوص ارتباط بهداشت دهان و سلامت عمومی اینجا را کلیک کنید).  به دلایل اقتصادی: در ابتدای مطلب به عبارت پیشگیری بهتر از درمان است اشاره کردیم. در دندانپزشکی به جرات می توانیم بگوییم که " پیشگیری ارزانتر از درمان است" و یا حتی این ادعا را بکنیم که " پیشگیری در مقایسه با هزینه های درمان در دندانپزشکی عملا مفت است"! در اوضاع دشوار اقتصادی فعلی این امر بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد. کدام درمان دندانپزشکی را سراغ دارید که قیمت آن از قیمت یک مسواک، یک قوطی خمیر دندان و یک بسته نخ دندان ارزانتر باشد؟؟ اهمیت رعایت بهداشت درمان در دوران همه گیری کورونا: قصد ندارم که در اینجا به مطالبی اشاره کنم که اعتبار علمی آنها در خصوص کورونا هنوز به اثبات نرسیده است، مثلا اینکه بگویم اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید از ابتلا به کورونا پیشگیری خواهد شد یا اینکه احتمال ابتلا به کورونا در مراکز درمانی دندانپزشکی زیاد است. ولی آنچه که بدیهی است این است که چنانچه شخصی دچار مشکلات دندانپزشکی شود، ناگزیر خواهد بود به این مراکز مراجعه کند و در نتیجه مجبور است از خانه خارج شود و این رفت و آمدهای اضافی است که شخص را در معرض ابتلا به کورونا قرار می دهد. پس بهداشت دهان را رعایت کنید تا بتوانید در خانه بمانید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.